Tulevaisuudentutkimuksen opintoja Suomessa jo 25 vuotta

Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian (TVA) perustamisasiakirja allekirjoitettiin 2.2.1998. Maailman myllerryksen keskellä vietimme 25-vuotisjuhlavuottamme työn merkeissä ja järjestimme vain pienen verkkoseminaarin 29.11.2023 alumneille ja opinnoista kiinnostuneille kuulijoille.

Viisi vuotta sitten TVA:n historiasta kirjoitettiin tarkemmin Tulevaisuuden tutkimuksen seuran julkaisemassa Futura-lehden teemanumerossa 3/2018. Numero sisältää monia mielenkiintoisia artikkeleita, joten kannattaa lisätä se ehdottomasti vaikka joulunpyhien lukulistalle.

Marraskuun lopussa järjestetyssä, lämminhenkisessä iltapäivätilaisuudessa kuulimme inspiroivat puheenvuorot niin TVA:n alumneilta, entisiltä opettajilta kuin alamme pioneeriprofessorilta. Ilona Suojanen, sisäministeriön erityisasiantuntija, kertoi pandemia-aikaisista tulevaisuusopinnoistaan ja esitteli yleisölle sisäministeriön strategisen ennakoinnin mallia. Suojanen on tuttu myös onnellisuustutkijana ja halusi korostaa opintojen tulevaisuudenuskoa kasvattavaa roolia.

Aleksi Neuvonen, Demos Helsingin perustaja ja TVA:n entinen opiskelija ja opettaja, johdatti kuulijat tulevaisuudentutkimuksen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin avaamalla omaa uratarinaansa. Kuulijoille hän halusi muistuttaa, että laadukaskaan tulevaisuuksien tutkimus, ennakointi tai tulevaisuusajattelu ei taivu suoraan päätöksiksi, suunnitelmiksi tai toiminnaksi. Siihen tarvitaan erillistä osaamista, prosesseja ja rakenteita.

Iltapäivän alustusosuuden päätti Markku Wilenius, alamme kotimainen ja kansainvälinen edelläkävijä ja maailman ensimmäinen tulevaisuudentutkimuksen professori. Wilenius muisteli innostuneena TVA:n perustamisvaiheita ja alkuvuosia. Mukana tuolloin ideoimassa olivat myös mm. professori Markku Sotarauta, tutkimusjohtaja Jari Kaivo-ojaAnita Rubin ja käynnistysvaiheessa korvaamattomana apuna suunnittelija ja koordinaattori Sari Söderlund. Ennakkoluuloton Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen perustaja ja visionääri, professori Pentti Malaska teki tietoisia valintoja ja haastoi toimijoita ympärillään näkemään, miten kasvava ala ja tutkimuslaitos tarvitsevat jatkuvasti uusia osaajia, ja että näitä osaajia tarvitsee kouluttaa. Tehokkain tapa tähän oli lähteä isosti liikkeelle. Samanaikaisesti 17 yliopiston lähtiessä mukaan kehittämään akateemista opetustarjontaa, perustettiin TVA:lle kansainvälinen neuvottelukunta, jonka tehtäväksi annettiin monistaa verkostoyhteistyönmallia maailmalle. Tämä alkuvaiheen suuri visioiminen on mahdollistanut poikkeuksellisen isot, tuhansien opiskelijoiden osallistumiset opintotarjontaamme niin Suomessa kuin ulkomailla.

Iso kiitos näin pitkästä tarinasta kuuluu myös tuolloiselle 1900-luvun loppupuolen OKM:lle, ja sen ennakkoluulottomalle rahoitusmallille, perustaa Suomeen lukuisia opetusverkostoja, joiden yhtenä tavoitteena oli rikkoa perinteisiä siiloutuneita toteutusmuotoja ja luoda uusia yhteistyökuvioita yliopistojen välille. Tuolloinen rahoitus mahdollisti esimerkiksi silloin melko kalliitkin opetusteknologiset ratkaisut, jotka olivat uraauurtavia. Vuosituhannen vaihteessa puhelinyhtiöt rakensivat yliopistojen välille videoneuvottelusiltoja, jotta opiskelijat voisivat opponoida toistensa harjoitustöitä reaaliaikaisesti kuvan kera. Esimerkiksi Oulu–Tampere, Lappeenranta–Turku, Kuopio–Teknillinen korkeakoulu -siltojen rakentaminen ei ollut ihan napinpainalluksen takana.

Delfoi-opintoihin kokoonnuimme vuosittain paikan päälle Dipoliin Otavan Opiston silloisen johtajan Hannu Linturin johdolla. Modeemit pätkivät ja kuvia ei juuri lähetelty, mutta jotenkin vaan saimme ensimmäisiä tietokoneavusteisia Delfoi-tutkimuksia aikaiseksi. Internetin ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat varmasti yksi selkeimmin toimintaamme vaikuttanut muutosvoima ja alkuaikojen kokouspuhelinopetustuokioita muistelee enää huvittuneena. Moni muukin asia on matkan varrella muuttunut.

Ja paljon on myös pysynyt muuttumattomana tai muuttunut hyvin hitaasti. Tulevaisuusraportti on jokaisen niin kotimaisten kuin kansainvälisten opintojaksojemme opiskelijan ensimmäinen kokemus tulevaisuusopinnoista ja yhteisöllisestä tiedontuottamisesta. Raportti kasaa yhteen uskomattoman paljon tulevaisuudentutkimuksen perusteita, vaikka eivät opiskelijat niitä kaikkia välttämättä heti hahmotakaan. Raportissa tehdään aikamatka tulevaisuuden yhteiskuntaan useamman vuosikymmenen päähän. Osallistujat etsivät faktatietoa heitä kiinnostavasta ilmiöstä, metsästävät heikkoja signaaleja, harjoittelevat näkemyksellisen asiantuntijatiedon tuottamista, tutustuvat monien mahdollisten maailmojen ja avointen tulevaisuuksien ajatteluun skenaariotyöskentelyn avulla, miettivät kompleksisia systeemisiä muutoksia, osallistavat toisiaan ja joutuvat myös hyödyntämään luovuutta. Raporttiryhmä on poikkeuksetta monialainen ja osalle ensimmäinen kokemus monitieteisestä työskentelystä. Moni saa myös ahaa-elämyksiä siitä, kuinka paljon jokaista tarvitaan tulevaisuustyöskentelyssä ja millaista oma osaaminen jo on suhteessa toisten alojen osaajiin.

Tähän tarinaan on mahdollisuus kiinnittyä jälleen tammikuussa 2024, kun tulevaisuudentutkimuksen opintokokonaisuus käynnistyy viikolla 2. Lue lisää opinnoista ja lähde mukaan!
Tutkinto-opetus TVA:n jäsenyliopistoissa
Avoimen yliopiston tulevaisuudentutkimuksen opinnot